IZLOŽBA JULIJA KNIFERA U GALERIJI FRANK ELBAZ, 23. XI. 2024-11. I. 2025.
Povodom stote obljetnice rođenja Julija Knifera (1924–2024) u Parizu je 23. studenoga u Galeriji Frank Elbaz, svečano otvorena retrospektivna izložba Julije Knifer – Le Méandre comme destin (Meandar kao sudbina). Riječ je izložbi koja je dio šireg niza događaja i izložbi diljem svijeta posvećenih ovom umjetniku. Julije Knifer danas je priznat kao jedan od najistaknutijih hrvatskih slikara 20. stoljeća, i jedan od utemeljitelja hrvatske avangardne grupe Gorgona 1960-ih, a njegov je umjetnički opus usmjeren na istraživanje jedne forme – meandra, koje je započelo kasnih 1950-ih, da bi se kasnije razvilo u jedinstvenu središnju prepoznatljivu točku njegove umjetničke produkcije.
Kniferovi radovi često se povezuju s međunarodnom umjetničkom avangardom, kao što je umjetnički pokret Fluxus Georgea Maciunasa koji 1960-ih godina utječe na vizualne umjetnosti, ali i na glazbu (eksperimentalna glazba Johna Cagea) i književnost, kroz produkciju koncerata, događanja, produkciju knjiga, časopisa i izradu predmeta.
Autor izložbe Zvonko Maković i opunomoćeni ministar u hrvatskom veleposlanstvu Jure Vujić
Na tragu eksperimentalne suvremene umjetnosti iz 1960-ih i dalje, Kniferovi radovi i stvaralaštvo grupe Gorgona svjedoče o bogatoj razmjeni između hrvatskih umjetnika povezanih s grupom njihovih međunarodnih suvremenika, kao što su Lucio Fontana, Robert Rauschenberg i Piero Manzoni. Nadalje, François Morellet, Piero Dorazio i Victor Vasarely izlagali su s Gorgonom na prvoj izložbi pokreta Novih tendencija u Zagrebu 1961.
Ovo je sedma Kniferova samostalna izložba u Galeriji Frank Elbaz u Parizu. U istoj galeriji je održana prošle godine izložba Kolaži Julija Knifera, Mangelosa, Tomislava Gotovca i Mladena Stilinovića. Izložba je predstavila sveobuhvatno umjetničko i filozofsko istraživanje meandra, središnje niti u umjetnikovu opusu, kroz različite medije i formate. Na izložbi se moglo pogledati evoluciju ove forme tijekom nekoliko desetljeća, od ranih autoportreta iz 1950-ih, gdje se prvi put pojavljuje pojam ponavljanja kao središnje teme, do stvaranja njegova prvog meandra (Meandar 1, 1960).
Otvaranju izložbe prisustvovali su brojni ugledni gosti, među kojima su povjesničar umjetnosti Zvonko Maković, umjetnik Davor Vrankić, direktorica Turističke zajednice grada Zagreba Martina Bienenfeld, fotograf Žarko Vijatović i opunomoćeni ministar i savjetnik za kulturu u hrvatskom veleposlanstvu u Francuskoj Jure Vujić.
Ova retrospektivna izložba u Parizu zaokružuje obilježavanje 100. godišnjice rođenja Julija Knifera, nakon što su u Hrvatskoj već održani dokumentarna izložba Knifer i Osijek u Osijeku (zajednički projekt Državnoga arhiva u Osijeku i Muzeja likovnih umjetnosti) te međunarodni simpozij Julije Knifer 100 u sklopu izložbe Julije Knifer: iz zbirki Muzeja suvremene umjetnosti, u zagrebačkom Muzeju suvremene umjetnosti u svibnju.
803 - 804 - 19. prosinca 2024. | Arhiva
Klikni za povratak